Opis
Celem tych zajęć jest przedstawienie najważniejszych algorytmów i struktur danych służących kompilacji i wykonywaniu skompilowanych programów. Omówione zostaną: maszyna wirtualna, czyli środowisko wykonywania programów, tablica symboli, algorytmy syntezy kodu wynikowego oraz niektóre zaawansowane zagadnienia kompilacji.
Sylabus
Autor
Wymagania wstępne
- Języki, automaty i obliczenia
Zawartość
- Tablica symboli — dla języka typu Java tablica symboli to poważne wyzwanie.
- Statyczna analiza semantyczna.
- Maszyna wirtualna.
- Generowanie kodu pośredniego. Sprowadzanie go do postaci SSA.
- Optymalizacja kodu pośredniego.
- Zarządzanie pamięcią . Odśmiecanie.
- Realizacja obsługi wyjątków/ sygnałów.
- Kompilacja języków programowania funkcyjnego.
- Realizacja obiektów aktywnych (wątków, procesów) w języku z procesami współbieżnymi i rozproszonymi.
Literatura
- A. Aho, R. Sethi, J. Ullman, Kompilatory, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2001.
- W. Waite, G. Goos, Konstrukcja kompilatorów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1989
- D. Gries, Konstrukcja translatorów dla maszyn cyfrowych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1984
Moduły
- Wstęp
- Tablica symboli (Ćwiczenia)
- Statyczna analiza semantyczna (Ćwiczenia)
- Maszyna wirtualna I (Ćwiczenia)
- Maszyna wirtualna II (Ćwiczenia)
- Generowanie kodu pośredniego (Ćwiczenia)
- Sprowadzanie kodu do postaci SSA (Ćwiczenia)
- Optymalizacja kodu pośredniego w postaci SSA (Ćwiczenia)
- Zarządzanie pamięcią. Odśmiecanie (Ćwiczenia)
- Realizacja obsługi sygnałów/wyjątków
- Optymalizacja II (Ćwiczenia)
- Kompilacja języków programowania funkcyjnego (Ćwiczenia)
- Realizacja obiektów aktywnych (wątków, procesów) w jezyku z procesami współbieżnymi i rozproszonymi (Ćwiczenia)
- Laboratorium