Przypomnijmy podstawowe cechy komunikacji synchronicznej. Procesy synchronizują ze sobą: nadawca czeka z wysłaniem do momentu, aż odbiorca będzie gotowy do odbioru i na odwrót: odbiorca jest wstrzymywany na instrukcji odbioru do chwili, aż sterowanie w nadawcy dojdzie do instrukcji wysłania.
Czasem trudno jest jednak wprowadzić jednoznaczne rozgraniczenie na proces nadający i odbierający, gdyż w czasie pojedynczej synchronizacji procesów może dojść do wymiany komunikatów w obie strony. Tak właśnie dzieje się to w Adzie.
Mechanizm synchronizacyjny udostępniany przez Adę to tzw. spotkania albo randki. W spotkaniu uczestniczą dwa (lub więcej) procesy, które w Adzie noszą nazwę zadań. Zacznijmy od omówienia randki między dwoma zadaniami.
Spośród zadań uczestniczących w randce jedno jest zadaniem aktywnym, a drugie zadaniem pasywnym. Zadanie aktywne inicjuje randkę, ale w czasie jej trwania nie robi nic. Zadanie pasywne jest zadaniem, które udostępnia pewne wejścia. Wejścia te mogą być wywoływane przez zadanie aktywne, które chce zainicjować randkę. Gdy dojdzie do randki, zadanie pasywne zajmuje się jej obsługą, wykonując określony fragment programu, podczas gdy zadanie aktywne jest wstrzymywane w oczekiwaniu na zakończenie randki.
Zadania w Adzie składają się z dwóch części. Pierwsza część to tzw. specyfikacja zadania. Specyfikacja określa jakie wejścia są udostępniane przez zadanie i jakie są ich argumenty. Właściwa treść zadania jest określona w osobnym fragmencie kodu.
Zacznijmy zatem od specyfikacji zadania.
Każde zadanie może udostępniać na zewnątrz pewne wejścia. Są to jakby "procedury", które mogą być wywołane przez inne zadania i realizowane "w ich imieniu" przez zadanie bierne. Każde wejście ma nazwę i, jeśli jest taka potrzeba, parametry. Te same zasady dotyczą zresztą procedur. Każdy parametr w Adzie specyfikuje się, podając jego identyfikator, typ oraz sposób przekazania. Są trzy sposoby przekazywania parametrów w Adzie:
Kierunek przekazywania parametrów jest zawsze określany z punktu widzenia specyfikowanego procesu. Przypuśćmy na przykład, że chcemy rozwiązać problem producentów i konsumentów. Chcemy, aby producenci umieszczali wyprodukowane dane w buforze, skąd pobierają je konsumenci. Pierwsze pytanie, na jakie musimy odpowiedzieć to jak zaimplementować bufor? Zastosujemy dość standardową technikę w modelu rozproszonym, wprowadzając dodatkowy proces. Proces ten o nazwie Bufor będzie procesem biernym zarówno przy komunikacji z producentem, jak i konsumentem. Wynika to z tego, że bufor nie ma żadnej możliwości stwierdzenia, kiedy przechowywana przez niego informacja będzie potrzebna konsumentowi, ani kiedy ma skomunikować się z producentem w celu odebrania od niego kolejnej porcji danych. To producent i konsument są stronami inicjującymi spotkanie.
Wyspecyfikujmy więc zadanie Bufor z dwoma wejściami:
Odpowiedni fragment kodu wygląda tak:
task Bufor is entry Weź (x: in Integer); entry Daj (x: out Integer); end Bufor;
Zauważmy, że parametr wejścia Weź jest wejściowy, bo to wywołujący przekazuje liczbę całkowitą do włożenia do bufora. Analogicznie parametr wejścia Daj jest wyjściowy, bo za jego pomocą proces aktywny dostaje liczbę z bufora.
Jak wygląda randka w Adzie? Aby w ogóle do niej doszło, proces aktywny musi wywołać pewne wejście udostępniane przez proces pasywny. Przykładowo, konsument wywołuje wejście Daj bufora za pomocą instrukcji:
przy czym x jest pewną zmienną lokalną konsumenta, na której zostanie zapisana odczytana z bufora liczba.
Wywołanie wejścia zadania biernego powoduje wstrzymanie procesu wywołującego aż do chwili, gdy sterowanie w procesie biernym dotrze do specjalnej instrukcji akceptującej. Proces wywołujący jest przy tym wstrzymywany w kolejce związanej z danym wejściem. Gdy sterowanie w zadaniu biernym dochodzi do instrukcji akceptującej --- jej składnię omówimy za chwilę --- dochodzi do randki między zadaniem biernym a zadaniem aktywnym znajdującym się na początku kolejki zadań oczekujących na danym wejściu. Należy od razu zwrócić uwagę, że może zdarzyć się także inny scenariusz. Sterowanie w procesie biernym może dojść do instrukcji akceptującej wejście, zanim zostanie ono wywołane przez jakiekolwiek zadanie aktywne. Jak przystało na model synchroniczny, zadanie bierne jest wtedy również wstrzymywane do chwili wywołania wejścia przez jakieś zadanie.
Sama randka ma następujący przebieg:
Z powyższego opisu wynika, że zadanie aktywne po przekazaniu parametrów do zadania biernego pozostaje bezczynne aż do końca randki. Na taki mechanizm można więc patrzeć jak na zwykłe wywołanie procedury, z tym że procedura jest wykonywana nie przez wywołującego, lecz przez inny proces. Zadanie aktywne to wywołujący, który po wywołaniu czeka aż zadanie bierne wykona treść procedury i przekaże wartości wynikowe i dopiero wznawia wykonanie.
Kluczową instrukcją w opisywanym mechanizmie jest instrukcja akceptująca. Ma ona następującą składnię:
accept <nazwa wejścia> (<parametry>) do <ciąg instrukcji>; end <nazwa wejścia>;
W trakcie spotkania wykonują się wszystkie instrukcje między accept a end. Jeśli ten ciąg jest pusty, to można użyć uproszczonej składni pisząc:
accept <nazwa wejścia>;
Popatrzmy jak taki mechanizm można wykorzystać do realizacji wzajemnego wykluczania dwóch procesów. Napiszmy proces Serwer z dwoma wejściami:
task Serwer is entry Chce; entry Zwalnia; end Serwer;
task body Serwer is loop accept Chce; accept Zwalniam; end loop; end Serwer;
Jak widać serwer działa w pętli nieskończone, którą w Adzie zapisuje się w postaci loop ... end loop. W pętli na przemian wykonuje instrukcję akceptującą wejście Chce i instrukcję akceptującą wejście Zwalniam. W efekcie serwer najpierw chce koniecznie zaakceptować proces wywołujący wejście Chce. Gdy jednak już dojdzie do randki (pustej), to serwer przechodzi do kolejnej instrukcji, którą jest accept Zwalniam. Czeka zatem na tej instrukcji aż ktoś --- a może to być jedynie proces, który zwalnia sekcję krytyczną, wywoła wejście Zwalniam nie reagując na wywoływanie wejścia Chce.
Czasami zachodzi potrzeba zawieszania zadania przyjmującego w oczekiwaniu na zajście jednego z wielu zdarzeń. Stosujemy wtedy specjalną instrukcję select, której składnia jest następująca:
select when warunek1 => accept wejście1 do instrukcje-w-trakcie-randki; end wejście1; instrukcje-poza-randką; or when warunek2 => accept wejście2 do instrukcje-w-trakcie-randki; end wejście2; instrukcje-poza-randką; ... else instrukcje; end select;
Poszczególne elementy tej konstrukcji, oddzielane od siebie za pomocą słów kluczowych or nazywa się gałęziami. Ostatnia gałąź (po słowie kluczowym else) jest opcjonalna i można ją pominąć. Każda gałąź składa się z dozoru, instrukcji accept oraz instrukcji wykonywanych poza randką. Każdy z tych trzech elementów, z wyjątkiem instrukcji akceptującej, jest opcjonalny i w pewnych okolicznościach można go pominąć. I tak, dozór zbudowany ze słowa kluczowego when warunku logicznego oraz strzałki => pomija się, jeśli warunek jest zawsze prawdziwy (czyli jest nim po prostu true). Instrukcję poza ranką pomija się jeśli jest ona pusta.
Działanie instrukcji select omówimy przyjmując najpierw, że po else nie ma żadnych instrukcji. Jej wykonanie przebiega wówczas w następujących krokach:
W przypadku obecności części z else działanie instrukcji select jest nieco inne. Różnice w stosunku do powyższego opisu są przy tym następujące:
W przedstawionym powyżej opisie działania instrukcji select występuje ważne zjawisko: niedeterminizm. Jeśli są procesy oczekujące na wejściach znajdujących się w różnych gałęziach otwartych, to rozpoczynamy randkę na wejściu z niedeterministycznie wybranej gałęzi otwartej. Należy jednak pamiętać, że niedetermizm dotyczy wyboru gałęzi, a nie procesu oczekującego w kolejce związanej z wejściem występującym w tej gałęzi.
Niedeterminizm, o którym mowa, nie jest jednak niczym nieograniczony. Zachowujemy, tak jak było to w przypadku Lindy, warunek sprawiedliwości. Zakładamy mianowicie, że jeśli instrukcja select jest wykonywana nieskończenie wiele razy (na przykład w pętli) oraz pewna gałąź z niepustą kolejką jest otwarta nieskończenie wiele razy, to w końcu zostanie ona wybrana do wykonania. Takie założenia pozwala uzyskać żywotność rozwiązań zapisanych w Adzie.
Omawiając instrukcję select należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden element. Otóż w Adzie istnieje możliwość sprawdzenia, ile procesów oczekuje na danym wejściu. Służy do tego konstrukcja o następującej składni:
wejście'count
Będziemy mówić, że count jest atrybutem wejścia, przekazującym liczbę procesów aktualnie oczekujących na tym wejściu.
Oto zapis w Adzie rozwiązania problemu producentów i konsumentów. Wejścia są udostępniane jedynie przez proces implementujący bufor (cykliczny i ograniczony). Jedno Weź służy do wstawiania porcji do bufora, a drugie Daj do odbierania ich z bufora.
task Bufor is entry Weź (x: in Integer); entry Daj (x: out Integer); end Bufor;
Procesy producenta i konsumenta nie udostępniają wejść. Ponieważ chcemy mieć dużo producentów (niech ich liczba wynosi P, gdzie P jest pewną z góry ustaloną stałą), i dużo (K) konsumentów, więc uwzględniamy to w specyfikacji zadań w następujący sposób:
task Producent (1..P) is end Producent;
task Konsument (1..K) is end Konsument;
Zapiszmy najpierw treść producenta i konsumenta:
task body Producent is liczba: Integer; loop produkuj (liczba); Bufor.Weź (liczba); end loop end Producent;
task body Konsument is liczba: Integer; loop Bufor.daj (liczba); konsumuj (liczba); end loop end Konsument;
Treść procesu bufor jest nieco bardziej złożona. Porcje będziemy pamiętać w tablicy indeksowanej od 0 do B-1, gdzie B jest pewną stałą oznaczającą pojemność bufora. Będziemy ponadto pamiętać pozycję w tablicy, na której znajduje się pierwsza liczba do wyjęcia oraz liczbę elementów w buforze:
task body Bufor is pierwsza: integer := 0; ile : integer := 0; buf: array [0..B-1] of Integer;
Bufor działa w pętli nieskończonej. Ponieważ nie da się przewidzieć w jakiej kolejności będą nadchodzić zlecenia od producenta i konsumenta bufor powinien być prawie zawsze gotowy do komunikacji z każdym z nich. No właśnie: prawie zawsze. Nie można bowiem przyjąć kolejnej porcji od producenta, jeśli w buforze nie ma już wolnego miejsca oraz nie można wysłać nic konsumentowi, jeśli bufor jest pusty. Daje to następujący fragment kodu:
loop select when ile <> 0 => accept Daj (x: out Integer) do x := buf[pierwsza]; ile := ile - 1; pierwsza := (pierwsza + 1) mod B; end Daj; or when ile <> B => accept Weź (x: in Integer) do buf[(pierwsza+ile) mod B] := x; ile := ile + 1; end Weź; end select; end loop; end Bufor;
Zwróćmy uwagę, że ten sam efekt można uzyskać zmieniając nieco kolejność instrukcji:
loop select when ile <> 0 => accept Daj (x: out Integer) do x := buf[pierwsza]; end Daj; ile := ile - 1; pierwsza := (pierwsza + 1) mod B; or when ile <> B => accept Weź (x: in Integer) do buf[(pierwsza+ile) mod B] := x; end Weź; ile := ile + 1; end select; end loop; end Bufor;
Powyższe dwa programy mają tę samą funkcjonalność, oba są poprawne, a różnią się jednym szczegółem. W pierwszym modyfikacja wszystkich zmiennych bufora odbywa się podczas nieaktywności producenta/konsumenta. W drugim producent i konsument są wstrzymywani jedynie na czas przekazywania wyprodukowanej porcji. Modyfikacja zmiennych bufora odbywa się już po wznowieniu działania producenta/konsumenta, czyli poza randką. Otrzymujemy w ten sposób rozwiązanie bardziej efektywne.