Zaczynamy blok trzech zajęć poświęconych na samodzielne programowanie. Rozwiązania zadań należy zaprezentować prowadzącemu laboratorium. Ich oceny nie będą jednak miały wpływu na ostateczną ocenę z przedmiotu.
Tam, gdzie to możliwe, pracujemy nad programem metodą kolejnych rozszerzeń - wybieramy podproblem, piszemy jego kompletne, działające rozwiązanie i dopiero po jego przetestowaniu przechodzimy do pracy nad problemem szerszym.
Napisz program, który wczyta z wejścia dwie liczby rzeczywiste s
i k
oraz liczbę całkowitą n
i wypisze na wyjście sumę n
początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego, którego pierwszym wyrazem jest s
a krok wynosi k
.
Napisz program, który wczyta z wejścia trzy liczby całkowite i wypisze na wyjście ich medianę (wartość środkową).
Napisz program, który wczyta z wejścia liczbę n
i wypisze na wyjście tekst składający się ze spacji i gwiazdek, przedstawiający choinkę o wysokości n
mającą pień 3x3
. Np. dla n = 6
program powinien wypisać:
* *** ***** ******* ********* *********** *** *** ***
Sugerujemy pracę z zastosowaniem "metody kolejnych rozszerzeń", pisząc kolejno:
program wypisujący wiersz zawierający 10
gwiazdek
program wczytujący z wejścia liczbę n
i wypisujący wiersz zawierający n
gwiazdek
program wczytujący z wejścia liczbę n
i wypisujący n
wierszy, w każdym po n
gwiazdek (czyli kwadrat z gwiazdek)
program wczytujący z wejścia liczbę n
i wypisujący trójkąt pod przekątną kwadratu z punktu (3), biegnącą od lewego górnego do prawego dolnego rogu
jak w punkcie (4), ale przekątna od lewego dolnego do prawego górnego rogu
program wczytujący liczbę n
i wypisujący choinkę bez pnia, czyli sklejenie trójkątów z punktów (4) i (5)
pełną wersję zadania - punkt (6) z dodanym pniem
Jeśli uda się rozwiązać zadanie o choince w podstawowej wersji, można rozszerzyć program np. przez dodanie "ramki" dookoła obrazka choinki lub zmianę jej kształtu.