Laboratorium 3: Samodzielne programowanie - tydzień pierwszy

Zaczynamy blok trzech zajęć poświęconych na samodzielne programowanie. Rozwiązania zadań należy zaprezentować prowadzącemu laboratorium. Ich oceny nie będą jednak miały wpływu na ostateczną ocenę z przedmiotu.

Tam, gdzie to możliwe, pracujemy nad programem metodą kolejnych rozszerzeń - wybieramy podproblem, piszemy jego kompletne, działające rozwiązanie i dopiero po jego przetestowaniu przechodzimy do pracy nad problemem szerszym.

Zadanie 1: Suma wyrazów ciągu arytmetycznego

Napisz program, który wczyta z wejścia dwie liczby rzeczywiste s i k oraz liczbę całkowitą n i wypisze na wyjście sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego, którego pierwszym wyrazem jest s a krok wynosi k.

Zadanie 2: Mediana z trzech liczb

Napisz program, który wczyta z wejścia trzy liczby całkowite i wypisze na wyjście ich medianę (wartość środkową).

Zadanie 3: Choinka

Napisz program, który wczyta z wejścia liczbę n i wypisze na wyjście tekst składający się ze spacji i gwiazdek, przedstawiający choinkę o wysokości n mającą pień 3x3. Np. dla n = 6 program powinien wypisać:

     *
    ***
   *****
  *******
 *********
***********
    ***
    ***
    ***

Sugerujemy pracę z zastosowaniem "metody kolejnych rozszerzeń", pisząc kolejno:

  1. program wypisujący wiersz zawierający 10 gwiazdek

  2. program wczytujący z wejścia liczbę n i wypisujący wiersz zawierający n gwiazdek

  3. program wczytujący z wejścia liczbę n i wypisujący n wierszy, w każdym po n gwiazdek (czyli kwadrat z gwiazdek)

  4. program wczytujący z wejścia liczbę n i wypisujący trójkąt pod przekątną kwadratu z punktu (3), biegnącą od lewego górnego do prawego dolnego rogu

  5. jak w punkcie (4), ale przekątna od lewego dolnego do prawego górnego rogu

  6. program wczytujący liczbę n i wypisujący choinkę bez pnia, czyli sklejenie trójkątów z punktów (4) i (5)

  7. pełną wersję zadania - punkt (6) z dodanym pniem

Jeśli uda się rozwiązać zadanie o choince w podstawowej wersji, można rozszerzyć program np. przez dodanie "ramki" dookoła obrazka choinki lub zmianę jej kształtu.