Metoda ta polega na podzieleniu problemu na podproblemy, które rozwiązujemy niezależnie, a następnie "scalamy". Metoda działa dobrze, gdy "scalanie" podproblemów jest łatwe, oraz same podproblemy są "małe" w stosunku do rozmiaru problemu \( n \).
Jako przykład rozważmy jeszcze raz problem wyznaczenia przywódcy tablicy (patrz Wstęp: poprawność i złożoność algorytmów.). Stosując metodę dziel i zwyciężaj, możemy otrzymać następujący algorytm:
Algorytm Rekurencyjny Przywódca
if n=1 then przywódcą jest pojedynczy element tablicy else podziel tablicę na dwie połowy; rekurencyjnie oblicz przywódcę lewej i prawej połowy tablicy; sprawdź w czasie O(n), który z nich jest przywódcą całości
Jeśli algorytm ten wykonuje \( T(n) \) kroków, to:
\( T(n)\ =\ T(\lfloor \frac{n}{2}\rfloor)+T(\lceil \frac{n}{2}\rceil)+O(n),\ T(1)=1 \)
Rozwiązaniem jest \( T(n)=O(n \log n) \) (jak wiadomo z kursu matematyki dyskretnej).